Menu Zamknij

Zabawy motoryczne bez zabawek

Sprawność ruchowo-przestrzenna dziecka jest jednym z najistotniejszych kryterium jego rzeczywistej gotowości szkolnej. Przekłada się na umiejętność wykonywania określonych ćwiczeń, ale także na koncentrację uwagi, co ma jednoznaczny wpływ na większe zdolności poznawcze i umysłowe, już w wieku przedszkolnym i szkolnym.

Warto uświadomić sobie, jak zdolności manipulacyjne – z zakresu motoryki małej, oraz ruchowe – czyli motoryka duża, mogą determinować późniejsze sukcesy dziecka. Najważniejsza informacja jest taka, że umiejętności te można i należy ćwiczyć, już od najmłodszych lat. Bardzo często robimy to nieświadomie i intuicyjnie, ale warto wykorzystywać te zabawy i świadomie zachęcać do nich nasze pociechy. 

Zabawy z zakresu motoryki małej, do których nie potrzebujemy zabawek:

  • zabawy manipulacyjne i sensoryczne – można wykorzystać gotowe tablice sensoryczne i tablice manipulacyjne, bądź elementy na nich zawarte, które znajdziemy w każdym domu – kluczyki, zamknięcia, zamki, klamerki, rzepy itd.; 
  • kolorowanie, rysowania i malowanie – zwłaszcza malowanie paluszkami i całymi dłońmi;
  • lepienie, ugniatania, ściskanie – wszelkie plasteliny, masy solne, albo najprościej – pomoc przy pieczeniu ciasta, bądź lepieniu pierogów. Bezkosztowo możemy wykorzystać także zużyte kartki papieru do robienia z nich kulek;
  • nawlekanie i przewlekanie – wystarczy sznurek/sznurówka i zwykłe koraliki, czy nawet makaron rurki!
  • przesypywanie i przekładanie ziarenek – to nie tylko świetnie ćwiczenie do nauki chwytania, ale także świetne ćwiczenie sensoryczne przy zanurzaniu dłoni w misce z grochem, czy ryżem;
  • zabawy klamerkami;
  • przekręcanie kluczyków, zamykanie kłódek;
  • wycinanie nożyczkami i wydzieranie papieru paluszkami;
  • zapinanie guzików, wiązanie wstążeczki, manipulacja zamkiem w ubraniu.

Motoryka duża:

  • rzucanie, łapanie i kopanie piłki;
  • walki na pluszaki lub papierowe kulki;
  • zabawy z balonikiem, woreczkiem – może być woreczek z ryżem – rzucanie do celu, do góry, na odległość itd.
  • stanie i skakanie na jednej i obu nogach;
  • slalomy i tory przeszkód – warto zwiększać stopień trudności, np. poprzez zawiązanie oczu;
  • uderzanie dłuższym przedmiotem w coś zawieszonego – balonik, piłeczkę, czy choćby pustą plastikową butelkę;
  • zapasy i przepychanki;
  • właściwie wszystkie rodzaje sportów 🙂