Menu Zamknij

Rozwój? Najlepszy przez zabawę!

Najintensywniejszy okres rozwoju człowieka następuje w czasie życia płodowego oraz w pierwszych latach po narodzeniu. W mózgu 2-latka w każdej sekundzie tworzą się dwa miliony nowych połączeń międzykomórkowych, a około 5 roku życia mózg dziecka osiąga wagę mózgu dorosłego. Tak intensywny rozwój i nieustanna praca sprawia, że jest to najbardziej energochłonny organ naszego ciała. Aby potrzebę energii zaspokoić, należy dostarczyć mu odpowiedniego pokarmu. Nie chodzi tu jedynie o odpowiednią dietę i składniki odżywcze – mózg żywi się także naszą aktywnością i bodźcami, które odbiera za pomocą zmysłów. Ilość i jakość bodźców jest więc niezwykle istotna. Nie bez przyczyny tak dużą wagę przywiązuje się do kolorów pokoju, rodzaju muzyki, czy częstego przytulania dziecka już od pierwszych dni jego życia.

Najprostszym i w gruncie rzeczy najprzyjemniejszym sposobem na rozwijanie zmysłów, a co za tym idzie mózgu i poznawanie świata jest zabawa. Nasze tablice pomagają rozwijać się poprzez::

  • Kolory– nietrudno zauważyć, że dzieci najbardziej lubią kolory żywe i kontrastujące, ważne jednak, by tak jak we wszystkim, tak i tu znać umiar. Zdecydowanie nie jest dobrze, by kolorów było zbyt dużo. Każda z naszych tablic jest oparta o zestawienie zwykle trzech-czterech kolorów.
  • Faktury i kształty – różnorodność w tym zakresie wzbogaca doznania dotykowe, rozwija układ czuciowy oraz wyobraźnię malucha. To ważne, by dziecko mogło dotykać i poznawać gładkość pomalowanej deski, chłód metalu, czy szorstkość rzepa, a także umieć rozpoznać, także dotykiem różnorodne kształty. W naszych tablicach małe paluszki mogą doświadczyć m.in. dotyku filcu, drewna, pianki czy wspomnianych rzepów.
  • Dźwięk i światło– to kolejne z elementów, które mocno działają na zmysły, ale i kompetencje poznawcze dziecka. Chyba każdy maluch przeżywa fascynację zaświecanym i gasnącym światłem. Nie inaczej jest z dźwiękami, także, a może szczególnie tymi codziennymi. Część dostępnych tablic zawiera metalowe dzwonki czy kolorowe lampki LED-owe.
  • Elementy do manipulacji – tu pole do popisu jest ogromne! Kluczyk, który zamyka zamek, koło zębate, które poruszone wprawia w ruch kolejne, klamra stale łącząca dwa fragmenty materiału, albo lampka, która naciśnięta włącza bądź wyłącza światło. To funkcje poznawcze, sprawiające, że dziecko uczy się do czego określone przedmioty służą, a przy okazji poznaje najprostsze mechanizmy otaczającego je świata. Drugą ważną funkcją tych niepozornych elementów jest wpływ na rozwój małej motoryki manipulatora. Dla nas – dorosłych jest to absolutnie naturalne i wręcz odruchowe, dla malca natomiast przewleczenie sznurówki przez oczko, zawieszenie klamerki, czy trafienie haczykiem do dziurki może być nie lada wyzwaniem, a jednocześnie dużym osiągnięciem i ważnym etapem rozwoju nawet w perspektywie (przyszłej) gotowości szkolnej. Tych elementów jest w naszych tablicach zdecydowanie najwięcej, stąd ich nazwa – tablice manipulacyjne 😉 kluczyki, kłódki, kółka meblowe, koła zębate, zasuwki, klamerki – wszystko do dyspozycji dzieci!

A jeśli ktoś zastanawia się w jaki sposób tymi elementami można się bawić, niech podrzuci tablicę maluchowi i patrzy na niego przez kolejną godzinę 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *