Menu Zamknij

Na ratunek zręczności i wyobraźni

„Dzieci nie przychodzą do szkoły z taką siłą i zręcznością jak 10 lat temu. Dzieci przychodzące do szkoły otrzymują ołówek, ale coraz częściej nie są w stanie go trzymać, ponieważ nie mają podstawowych umiejętności ruchowych”. To cytat z terapeutki zajęciowej Sally Payne. Jej obserwacje potwierdzają coraz częściej nauczyciele przedszkolni i wczesnoszkolni alarmując o fali dzieci, które w wieku przedszkolnym nie mają podstawowych zręczności manualnych. 

Nie trudno domyślić się skąd bierze się problem ze zdolnościami manipulacyjnymi i sensorycznymi dzieci. Któż z nas nie widział choć raz 5-latka, który z fachową sprawnością posługuje się smartfonem bądź tabletem? I takiego, który po kilku minutach poddaje się zniechęcony nieumiejętnością nawleczenia koralików, czy utrzymania w odpowiedni sposób ołówka?

Charakter zabawy szybko się zmienił w ciągu ostatnich lat, a dzieci coraz częściej spędzają więcej czasu na zabawie na ekranie, a mniej na angażowaniu się w swoje fizyczne środowisko.

Coraz więcej rodziców zdaje sobie na szczęście sprawę, że czas spędzany przed ekranem powinien być ograniczony, ale warto jednocześnie nieustannie i do znudzenia podkreślać korzyści płynące z „tradycyjnej” zabawy. Jeśli damy dzieciom fizyczne przedmioty do zabawy, będą je podnosić, popychać, szturchać i ciągnąć, a dzięki tej eksploracji rozwijają siłę mięśni dłoni i połączeń nerwowych, by móc je kontrolować. Analogicznie, jeśli damy dzieciom przedmiot nieożywiony, będą one w naturalny sposób ożywiać je same, pobudzając własną wyobraźnię, a więc komórki między którymi rozwijają się tym samym połączenia nerwowe.

Już od najmłodszych lat należy wspierać rozwój sensoryczny i motoryczny dzieci i kształtować podstawowe umiejętności ruchowe poprzez zabawę, zachęcając dzieci do interakcji z ich światem fizycznym i pomagając im rozwinąć siłę i kontrolę motoryczną. Budowanie z klocków, cięcie, manipulowanie i wszelkie zabawy z małej i dużej motoryki budują małe mięśnie. Ważne jest, aby tradycyjne zabawki były odpowiednie i mocno trzymały uwagę dzieci w świecie fizycznym. 

Już najmłodsze dzieci mogą rozpocząć manipulacyjną przygodę z tablicami ABAM, a wykorzystując niepowtarzalne kształty i kolory ćwiczyć wyobraźnię, przenosząc się na królewski dwór, do indiańskiej wioski, albo w przestworza na Chmurce Muminka 😉