Menu Zamknij

Czym jest i po co ćwiczyć koordynację ręka-oko u małych dzieci?

Jedną z podstawowych sprawności, którą pomaga ćwiczyć tablica manipulacyjna jest koordynacja wzrokowo- ruchowa, powszechnie nazywana koordynacją „ręka-oko”. 

Co to takiego i dlaczego akurat tablica manipulacyjna może pomóc?

Koordynacja ręka- oko to nic innego jak umiejętność zsynchronizowania tego co postrzegamy wzrokiem z naszymi ruchami. To właśnie ona jest największym wyzwaniem gdy uczymy dziecko zapinać guziki, wiązać buty, rysować, pisać, a także łapać piłkę, rzucać do celu, stać na jednej nodze itd. Wszystkie te czynności, które są niezbędne w życiu i pomagają dziecku swobodnie funkcjonować w przedszkolu i szkole, kształtują się już od niemowlaka, a właściwie od urodzenia – od pierwszych ruchów dziecka. 

Umiejętności koordynacyjne możemy ćwiczyć na tysiące sposobów. Tablica manipulacyjna sprawia, że dziecko patrzy na element, który chce wprawić w ruch i za pomocą paluszków wykorzystuje jego mechanizm, by coś otworzyć, zamknąć, uruchomić, czy przekręcić. Dzięki temu uczy się, że konkretny ruch powoduje konkretną reakcję. Jednym z najlepszych elementów do ćwiczenia koordynacji ręka-oko na naszych tablicach manipulacyjnych jest sznurówka przewleczona przez oczka. Aby wykonać to ćwiczenia, maluch musi wykazać się cierpliwością, sprawnością paluszków i przede wszystkim umiejętnością skoordynowania ręki z okiem, by trafić do dziurki. Ale ile frajdy, gdy wreszcie się uda! 😉